onsdag 8. desember 2010

Deilige hjemmelagde karameller

Hjemmelagde karameller synes jeg er koselig å lage til jul. Her i huset går det nemlig mer av hjemmelaget julegodteri enn av julekaker. ;) 



Ingredienser:

50 g smør
200 g farin
2 1/2 dl fløte
2 dl sirup
1 ts vaniljesukker

Slik gjør du:

Alle ingrediensene blandes i en stor kasserolle. La blandingen småkoke uten lokk på middels varme til den blir lys brun. Rør med jevne mellomrom. Hvis du drypper noen dråper i kaldt vann skal de kunne rulles til en kule. Hell i en liten langpanne, og del opp i terninger når massen nesten er helt avkjølt. 


Jeg har puttet karamellene i en gammelt løveglass. For at de ikke skal klistre seg sammen har jeg ristet karamellene sammen med litt melis før jeg hadde dem oppi glasset. Ellers er det jo lekkert å pakke dem inn i cellofan også. :) Det blir nok karamellkoking flere ganger her i huset før jula setter inn. De er jo så gode, så det er vanskelig å holde seg unna! ;)

Tusen takk for alle de koselige ordene dere legger igjen! Setter stor pris på det! ♥


10 kommentarer:

  1. Nam, nam. Så skikkelig godt ut. Tror kansje jeg må forsøke meg på denne oppskriften:)
    Ha en super dag.
    Klem Alfa

    SvarSlett
  2. Mmm,de så gode ut! Tror jeg må prøve meg på slike en dag!
    Ha en fin dag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  3. De så kjempegode ut! Takk for oppskriften :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  4. Nam! Disse fikk jeg lyst til å prøve meg på!

    SvarSlett
  5. Hei! :) Jeg lagde sjokoladefudge i går, men er ikke sikker på om det ble riktig. Fikk ikke til å lage skikkelige biter, det bare falt fra hverandre. :(

    Flott blogg du har!!


    Håper dere får en fin førjulstid. ;)

    SvarSlett
  6. Takk for oppskrift, denne tror jeg jammen jeg skal prøve meg på:-)

    SvarSlett
  7. Mmmm...vann i munnen...De så knallgode ut :)

    Klem Anette :)

    SvarSlett
  8. Hei☺
    Dette så herlig ut. Tusen takk for tips! Spør om jeg ikke må prøve meg på dette, i år eller til neste år.
    Nydelig lysekrone du hadde fått seg også! Samme som min! Og den er jo virkelig fin da!!

    Ha en flott helg
    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  9. Hei, da er oppskriften prøvd ! Supert, deler det i mitt innlegg og kobler tilbae til deg- håper det er ok :)

    Klem Elisabeth

    SvarSlett
  10. Det så godt ut :):) kjempe fine som smågaver, så dette skal jeg prøve ut. Ha en fin dag Frøken H:) Stor klem fra Hanne

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, det setter jeg stor pris på! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...