onsdag 20. oktober 2010

Lillebror sin skinnfell

Siden jeg er i siget med å skrive om saueskinn, så kan jeg jo vise frem lillebror sin skinnfell også. ;) For dere som ikke har sett storebror sin, og vil titte på den kan trykke HER! Ungene våre er så heldige som har fått hver sin store håndsydde skinnfell av pelssau av bestemoren sin (min mor). Denne skinnfellen kalles "fra vugge til grav" og symboliserer nettopp at man kan bruke den som vognpose fra man er baby og i stol eller seng helt til livet ender.


Slik ser skinnfellen ut på baksiden... Den er trykket med gammeldagse trykkblokker av tre, og på denne er det brukt flere forskjellige trykk. Siden minstegutt har brukt skinnfellen sin som pose fra han var nyfødt ble det ikke trykket så mye på den med en gang. Da var det kun lamungene, borden rundt, hjerter og initialer på den. Nå som han har blitt større vil den selvsagt bli litt mer brukt og kanskje bli litt sølt på,  så er det veldig greit med litt mer trykk. Da synes det ikke så godt om den skulle bli litt møkkete! ;)


Og om den skulle bli altfor møkkete kan den vaskes med milo! Denne er faktisk nyvasket nå, og det gikk veldig bra. Ble kjempefin krøll på ulla etterpå, så hadde ikke hjerte til å børste de ut! ;) Fargen på denne er mye lysere enn på storebror sin, synes det er en helt nydelig gråfarge på denne. Fargen på pelssau varierer fra de helt lysegrå til nesten gråsorte og de har ofte veldig fin krøll.


Rundt hele skinnfellen er det sydd brudekant; en ekstra pelskant på trykksiden. Inne i brudekanten på både lillebror og storebror sin har moren min skrevet et fint lite visdomsord til dem hver.

Dette står i lillebror sin:

Lev hvert minutt hver time som er til.
Ha gleden i ditt hjerte, la den vises i ditt smil.
Mye blir borte og endres med tiden, 
men livet er nå og ikke siden.

Til og med knappene og hempene på fellen, slik at den kan brukes som pose, er hjemmelaget. 


Øverst er initialene hans trykket sammen med noen hjerter og lamunger. ♥


Slik så den ut når den ble brukt i bagvogna når minstegutt var bare et par måneder gammel. I år skal den brukes i sportsvogna.


Her sover en varm og god liten prins søtt. 
Utrolig hvilken beroligende virkning ull har på både små og store! :)

Om du skulle være interessert i en slik skinnfell, kontakt meg på: ainahulleberg@yahoo.no
Om du er interessert i nydelige håndlagde sitteunderlag i saue/lammeskinn ta en titt HER

Ønsker samtidig nye følgere hjertelig velkomne, håper dere vil trives her inne hos meg! ♥



10 kommentarer:

  1. Så utrolig nydelig skinn! Med masse mening og følelser i! Din mor er utrolig flink!

    SvarSlett
  2. Å so deleg denne såg ut!!!
    Skulle gjerne hatt ein slik sjøl i senga, hehe☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  3. Så nydelige :) Hva er prisen på en slik fell?

    SvarSlett
  4. Takk for koselige ord! ♥ Må si meg enig i deg cissemosse, mora mi er utrolig flink til mye håndarbeid! Håper jeg lærer av henne med årene! :) Prisen på en slik stor skinnfell er 4500,- inkl trykking.

    SvarSlett
  5. Den var helt vanvittig fin!
    Heldige guttene dine!
    :)

    SvarSlett
  6. Nydelig skinnfell! Så heldig guttene dine er; dette er virkelig noe å ta med seg videre, og kan brukes til ALT. Ser så gode og varme ut ;-)

    Ha ei trivelig helg, frøken H!

    :-)

    SvarSlett
  7. Den ekstra trykkinga ble fin den ;)
    Jeg lager akkurat en slik en nå, fra vugge til grav, av nedklippet Islandsk sau. Er spent på om jeg klarer å velge hvilke trykkblokker jeg skal bruke, og hvor/hvordan jeg skal plassere dem - valgets kval ;)
    Visdomsord ved brudekanten, den likte jeg :)
    Ha ei fin helg!
    IKP

    SvarSlett
  8. Jeg lurer på HVORDAN du vasker den jeg, i en balje, i dusjen, i vaskemaskina? Hmmm.... Har en slik vognfell til min lille prinsesse og den er litt for "hårete" så det hadde vært en fordel at den krøllet seg litt ;)

    SvarSlett
  9. Hei,dette var flott. Garver ho skinna sjølv også? Eg har så smått begynnt å garve saueskinn. Det er ein flott men tung prosess.

    Klem frå Marianne Leonora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Nei, hun garver ikke skinn selv. Men er veldig flink til å sy! ;) Så utrolig flink du er da, som garver selv. Kan tenke meg det er tung jobb!

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, det setter jeg stor pris på! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...