fredag 17. desember 2010

Hjemmelagde brente mandler

Tenk, om en liten uke er det allerede julaften! :) Juleforbredelsene her i huset har dessverre ikke blitt så mange som planlagt, men litt har det da blitt. Formen får man ikke gjort noe med... Prøvde meg på å lage brente mandler en kveld, og det var jammen enklere enn jeg trodde. Godt ble det jo også! ;)


Ingredienser:

500 g mandler
0,5 dl vann
150 g sukker
1 ss smør

Slik gjør du:

Legg mandlene utover i en langpanne, og rist dem i ovnen ved 200 grader i ca 10 minutter. Rør i mandlene av og til. Bland vann og sukker i en kjele. Kok opp og la sukkerlake koke i 2-3 minutter. Ha i de ristede mandlene.

Rør hele tiden til sukkeret rundt mandlene krystaliseres, og mandlene ser litt "grå" ut. Bruk ikke for sterk varme, sukkeret må ikke bli brent. Rør så videre til sukkeret smelter igjen, og får en jevn, pen karamellfarge. Noen, blant annet meg, liker dem best når de blir litt sukrete. Trekk kjelen av platen og bland inn smøret.

Smør benkeplaten med soyaolje, og hell blandingen på benken. Ta mandlene fra hverandre og la dem bli helt kalde. Oppbevares i en tett boks på et tørt sted.


Jeg har puttet dem på glasskrukker m/ tett lokk, disse er fra Bloomingville. Pyntet med gråpapir og rødt bånd er dette fine små gaver! :)

3 kommentarer:

  1. Er jo såå deilig med brente mandler
    Kanskje jeg burde lage det også
    Så iallfall veldig godt ut

    SvarSlett
  2. Så flink du er!! kanskje jeg og skal prøve meg på både brente mandler og karameller!! Det så så GODT ut ♥

    Ha en nydelig lørdag ;)

    Klem Janne

    SvarSlett
  3. Superkoselige julegaver, alltid koselig å få noe hjemmelaget.

    Dette skal jeg jammen prøve i morgen, brente mandler er noe av det beste jeg vet (og nå som jeg ammer en melkeallergiker er det alt for mange julegodter/kaker jeg må holde meg unna, så jeg kaster meg over de få som jeg kan spise ;)

    Ha en kjempefin lørdagskveld!

    Klem Silje

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, det setter jeg stor pris på! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...