fredag 20. august 2010

Tatersløyd/trådbinding

Ulike grupper har levd av å produsere gjenstander av ståltråd, og det er vanskelig å skille taternes produkter fra andres. I Sverige blir trådarbeid assosiert med arbeid blant loffere/landstrykere og innsatte i fengsler. 


Mange tatere i Norge forbinder trådarbeid med lav status og nød. Trådarbeide var noe en måtte ty til når det ikke fantes andre muligheter. Materialet var lett tilgjengelig. Det kunne klippes av bondens ståltrådgjerde om formiddagen, og selges tilbake til den samme bonden om ettermiddagen som visper, fat, rist eller andre produkter. De reisende viste stor kreativitet i utformingen av produktene. Visper, fat, kurver, eggeholdere, kleshengere, rister, korketrekkere, hyller og mye annet, ble produsert i utallige versjoner.


Til tross for at mange har et ambivalent forhold til trådarbeid, så er det også en ny gryende stolthet over produktet. På sørvestlandet har reisende i dag blant annet begynt å lage ørepynt med forbilde av tidligere trådarbeider.


Det lokale husflidlaget her skal holde kurs i tatersløyd/trådbinding i høst, og jeg er så heldig som har fått plass på kurset. Gleder meg til å være med, og har så mange ideèr om hva jeg kan lage. Noen av dem ser dere jo på bildene her.




Til og med nydelig lysekrone kan man lage. Men er nok ikke et nybegynnerprosjekt! ;)

(Bilder er hentet fra google)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, det setter jeg stor pris på! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...